Macska: Harapás, oltás és ivartalanítás (saját tapasztalat)

2023. szeptember 28. 13:06 - Galatea Kyra

 da4737b3279ff712cba4e6d6585db96f.jpg

Az utóbbi időben nem látogattam a blogomat. Még az Anime listámat se frissítettem. A fiatalabb cicával készültem az ivartalanításra, amikor a nagy bundája kikefélése után bosszúból belém mart... miért kell komolyan venni a macska harapást? Miért fontos az oltás és az ivartalanítás a cicáknál? Ebben a bejegyzésben megosztom veletek a saját tapasztaltomat...

2023. szeptember 13-án harapott meg a cicus. Még este hat óra előtt. Nem volt túl mély, de mélyebb mint a korábbi cica harapások. Mint mindig, rutinból sebtisztítást és fertőtlenítést alkalmaztam. Másnap takarítottam, este felé vettem észre, hogy a sebek nem gennyesek, ami lehet a tisztitásnak köszönhető. De a két harapási seb körül vörös volt keletkezett, ami egyre nagyobb lett. Ezt már mindenképpen látnia kellett egy orvosnak.

1. Macska harapás:

Sokat böngésztem a neten mi a teendő ilyenkor. Sok olyan cikkel találkoztam, hogy egy macska harapás miatt akár kórházba is lehet kerülni. Elfertőződhet a seb. Valakit négy helyen varrtak össze (macska szemfogak ejtette sebek).

Macska tartóként engem nagyon sokszor haraptak meg. Főleg kölyökkorban, de szerintem a fogzás is közrejátszott. Játék közben, meg kell tanítani a cicának, hogy csak finoman harapdáljon. Nem szabad hagyni, az ösztönös, durva a játékot. A felszíni harapások, fog "kaparások" nálam sose fertőződtek el. Voltak enyhe harapások is, amikor bőrön apró sebet ejtett. Nem lyukasztotta át a felső hám réteget.

Biológiából érettségiztem... ezt nem mertem elmondani az ügyeleten. De tisztában voltam vele a harapás veszélyeivel. Főleg, ha az állat egy kutya (nagyobb és mélyebb sebet ejthet) és ha nincs beoltva... Úgy emlékeztem rá, hogy a kutyák szájában több a bacilus, mint a macskákéban. Az a veszélyesebb.

Engem a macska a felső kar (vastagabb bőr) és annak aljánál (vékonyabb a bőr, ott jobban lehet látni az ereket)

Mit mondott az orvos?

Először is gratulált, hogy ilyen későn nézettem meg.

Valahogy úgy fogalmazott, hogy az "pont az utolsó pillanatban".

A harapástól számítva hat órán belül orvoshoz kell fordulni!

Lefektettek, innentől csak arról tudtam, amit éreztem. Biztos kaptam érzéstelenítőt. Mivel úgy feküdtem, hogy kényelmesebb volt a plafont néznem, mint őket, hogy mit művelnek a karommal... azt hittem összevarrnak, de nem. A papírt olvasva, láttam, hogy kivágták a fertőzött részt. A pici harapásokból így lett két szép nagy sebem. Másnap vissza kellett mennem kontrollra, hogy minden rendben van-e. Mert ha nem akkor be kell feküdnöm a kórházba, műtétre. Szerencsére minden rendben volt. Onnantól kb. 2-3 naponta kellett mennem kötözésre és ez mellett gyógyszereket kellett szednem. A kezem érzékeny volt. Nem lógattam. A buszon sokáig nem tudtam vele kapaszkodni. Fogni, tartani csak egy darabig nem tudtam vele. A cica ivartalanítását nem akartam lemondani. Jobbank láttam, ha az orvos ránéz és tud róla mi történt. Miután a kábult cicával haza indultam, félúton le kellett raknom, mert nem bírta el a sérült karom. Segítséget kellett kérnem.

 Mi lesz a macskával a harapás után?

A macska oltási könyvét már az első vizsgálat/beavatkozáskor be kell mutatni!

Én már úton voltam, kocsiban, amikor eszembe jutott...

Azt kérték, (utólag) mutassam be a háziorvosnak. Én másnap magammal vittem a kontrollra. Ahol mindjárt be is gépelték a cicus oltásait. A háziorvossal megegyeztem, hogy e-mailben elküldöm róla a fotókat. Azt mondta a többit intézik. Megjegyzem, a háziorvosom nem könnyű eset. Lehet, csak második "jelentésnél" intézkedtek, amikor újra felhívtam őket, mert nem megfelelő gyógyszert írtak fel. Szeretem amikor random írnak fel nekem gyógyszereket és nem kérdezik meg, hogy az megfelel-e nekem. Tabletta helyett a tasakos Aksolint kértem. Dolgoztam amikor felhívott egy kirendelt állatorvos, hogy megszeretné vizsgálni a cicust. Fura volt, mert az eset óta már egy hét eltelt. Le kellett mondanom a fogorvost, hogy jelen tudjak lenni. A nő nagyon akaratos volt, nem fogta fel hogy máshol van dolgom és az édesanyám beteg. 

A cicus egy törzskönyves Maine Coon. Még nem töltötte be a 9. hónapját. Szoba cica, eddig kettő oltást kapott.

Ilyen téren nem mindegy, hogy a macska kinti vagy benti. Találkozik-e más állatokkal...stb. Egy hétig karanténban kell lennie, megfigyelés alatt. Szegény macsek amióta megszületett ő "karanténban" van... Kaptam egy határozatott, melyet alá kellett írnom. Akár oltott akár nem, akkor is úgy kezelik, mintha veszett lenne. Annak a jeleit kell megfigyelni az állaton: bármi ami betegségre utal... ha elhullik, nem lehet eltemetni, hanem jelenti kell a megadott elérhetőségen.

Macska oltás:

A kirendelt állatorvos eléggé lenézően viselkedett, részemről eléggé abszurd volt, amikor kijelentette, hogy egy szoba cicának nem kell oltás. A tenyésztő és a mi álaltorvosunk is az ellenkezőjét javasolta. Van egy kijárós cicám is és a családnak egy öreg kutyája is van. Ez miatt javasolt. Sőt, sose lehet tudni, mikor fordul meg a környékünkön újra egy róka, vagy bővül a családunk egy megsajnált jövevénnyel. Mivel a kutya öreg, így arra számítunk pár éven belül érkezhet egy kölyök kutya. Én nem bízom az örökbe fogadott állatok hátterében... Kylót az idősebb cicámat nagyon bolhásan és "állítólag" féreghajtóval ellátva hoztam el. Nem mindegy honnan és kitől hozunk el állatot. Nem biztos, hogy megkapta azt, amit mondtak. Érdemes állatorvos vinni az új családtagot.

 Miért fontos a macskákat beoltani?

Tavaly amikor kiscicát kerestem, nagyon sok beteg mentett cicába botlottam. Mentek a gyűjtések, gyógyszerekre, műtétekre. Sok cica megvakult vagy éppen azért küzdöttek, hogy ne vakuljon meg. Mindenhol az oltás fontosságára hívták fel a figyelmet és az ivartalanításra. Ha valaki belép cica mentő/örökbefogadó csoportokba, közösségekbe, oldalakra. Nagyon megfog lepődni, mennyi macska betegség van. 

Információim szerint, nem minden betegségre van oltás. De egy részük elkerülhető. Én a kijárós cicámat nagyon féltem. A szomszédokban nem bízom, szerintem van köztük felelőtlen szaporító is...

Szerintem harapásnál jó ha a macska be van oltva... sose lehet tudni, hogy egy kijárós macska milyen betegségeket hordoz magában.

Az oltásnál érdemes kikérni az állatorvos véleményét:

hogy egy évben mikor és hányszor érdemes elvinni az állatot.

Miért fontos a macskákat ivartalanítani?

Erre szintén az a válasz, hogy a macskák egészsége miatt (elkerüljék a nemibetegségeket), hogy minél hosszabb életet élhessenek. Másrészt nagyon sok kölyök macska születik. A szerencsésebbek jó helyre kerülnek, hosszú életet élhetnek. De vannak akiknek csak pár nap vagy év jut. Sok cicának gyűjtenek oltásra, ivartalanításra is, hogy minél több betegséget kiküszöböljenek és megfékezzék a "felesleges" szaporulatot. A macska mentő egyesületek egy vagyont gyűjtenek és költenek el, hogy minél több cicát megtudjanak menteni és csak az egészségeket adják örökbe. Sokan nem engedhetik meg maguknak az ivartalanítással járó költségeket. Vannak akik tudnak segítenek ebben, érdemes felkeresni őket. Az én Maine Coon cicám tenyésztőtől van. Akiket kötelez az egyesület, hogy bejelentsék a cicákat, elvégezzék rajtuk a teszteket, rendszeresen kapjanak oltást. Továbbá csak az egészséges állatokat pároztassák és értékesítsék. A hibás, beteges jószágokat kiszűrjék. A tenyésztők kötelezhetik a macska tulajdonost, hogy ivartalanítsák a megvásárolt állatot. Az én esetemben ez megtörtént. De a tenyésztőtől lehetett engedélyt kérni a szaporításhoz. Mivel nekem már volt egy egészséges cicusom, fontos volt, hogy egészséges cicát fogadjak be mellé. Számomra ez nagyon fontos volt. Nem bántam meg, mert mind a kettő szereti a másik cica társaságát. Nem mindegyik cica szereti a magányt. 

Mind a kettő fiú cicus könnyen átvészelte. A feketénél elkötötték a Maine Coon cicámnál eltávolították a heréket. Egyik sem kapott "lámpabúrát" a nyakába. Nem kellett ruhát sem viselniük. Mi szerencsések voltunk... 

Az ivartalanításnál fontos, hogy ne túl korán végeztessük a beavatkozást!

Álltalán a hat hónapos kort be kell töltenie az állatnak,

egy Maine Coon cicát nem szabad túl korán ivartalanítani!

 

Nem tudom mennyi emberhez jut el a bejegyzésem, de szívesen fogadom mások tapasztalatait, esetleg kérdéseit. 

Köszönöm, ha elolvastad!

Remélem, hasznos információkat jegyeztem le.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://galateakyra.blog.hu/api/trackback/id/tr7218223691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása